Cunoaște-ți drepturile. Dreptul de a te opune utilizării datelor tale

Bitdefender

23 Mai 2024

Promo Un singur produs care vă protejează toate dispozitivele.
Încercați-l gratuit 30 de zile
Cunoaște-ți drepturile. Dreptul de a te opune utilizării datelor tale

Activitatea de marketing direct poate fi foarte intruzivă, însă poți spune nu în orice moment, deoarece ai dreptul de a te opune prelucrării datelor tale cu caracter personal. În continuare, discutăm despre când și cum îți poți exercita dreptul de a te opune prelucrării datelor, conform articolului 21 din RGPD și mai multor legi privind confidențialitatea din SUA*.

Ce presupune acest drept

Dreptul de a te opune prelucrării datelor tale îți oferă puterea de a-i solicita în orice moment unei organizații sau unei companii să nu mai folosească datele tale cu caracter personal. Prelucrarea, în acest context, include orice fel de utilizare a datelor tale, precum obținerea, înregistrarea sau stocarea acestora. Însă trebuie să reții că dreptul la opoziție poate fi exercitat sub rezerva unor anumite condiții. Este posibil ca organizațiile să nu înceteze prelucrarea datelor tale dacă au motive întemeiate și legitime.

Mai întâi, să vedem când îți poți exercita acest drept. Te poți opune prelucrării atunci când datele tale sunt utilizate:

  • de către o autoritate oficială, în scop legal sau în interes public; îndeplinirea unei sarcini din motive de interes public;
  • pentru cercetare științifică sau istorică sau în scopuri statistice;
  • în scopuri de marketing direct.

Doar dreptul de a te opune activităților de marketing direct este absolut, ceea ce înseamnă că organizațiile trebuie să se conformeze fără excepții.

Însă, în alte cazuri, organizația îți poate refuza legal solicitarea. Există o serie de excepții des întâlnite la nivelul autorităților de aplicare a legii, poliției, autorităților de securitate națională sau autorităților fiscale.

Circumstanțele în care aceasta nu este obligată să pună în aplicare acest drept includ:

  • situații când solicitarea ta este excesivă sau vădit nefondată;
  • când poate dovedi că are motive convingătoare și legitime;
  • când datele tale sunt necesare pentru îndeplinirea unei sarcini publice sau în temeiul unui interes legitim;
  • când prelucrarea este necesară pentru constatarea, exercitarea sau apărarea unui drept în instanță (de exemplu, într-o dispută juridică);
  • când datele tale sunt folosite în scopuri statistice, științifice sau de cercetare istorică.

În fiecare dintre aceste cazuri, organizația trebuie să demonstreze că motivele sale legitime prevalează asupra intereselor tale.

Exemplu

Povestea 1: Marketing direct, drept absolut

Maria a cumpărat două bilete pentru a-și vedea trupa preferată cântând live printr-o companie de bilete online. Însă, la scurt timp după achiziție, inboxul ei a fost inundat de reclame la concerte și evenimente care nu o interesau deloc. Ea a informat serviciul de bilete online că nu mai dorește să mai primească materiale publicitare. Compania trebuie să-i respecte dreptul de a se opune activităților de marketing direct. La scurt timp după aceea, valul de e-mailuri nedorite ar trebui să înceteze, iar Maria nu ar trebui să fie taxată pentru exercitarea dreptului ei absolut de a se opune activităților de marketing direct.

Povestea 2: Cercetare din motive de interes public – cerere respinsă

Mike a primit recent tratament la spital pentru o afecțiune. Analizele de sânge efectuate în timpul tratamentului au arătat că Mike avea un virus care era foarte răspândit în acea perioadă a anului. Când Mike i-a solicitat spitalului să îi șteargă datele și înregistrările, spitalul a refuzat. În acest caz, datele și informațiile colectate de la el și de la alți pacienți sunt esențiale pentru măsurarea impactului virusului în comunitate. Spitalul trebuie să demonstreze că păstrarea acestor date este necesară din motive de interes public, chiar dacă o persoană solicită ștergerea lor.

Cum să te opui prelucrării datelor

Dacă dorești să informezi o organizație că nu te simți confortabil cu modul în care îți gestionează datele, iată ce trebuie să faci:

1. Ia legătura direct cu organizația. Poți face asta trimițând un e-mail sau o scrisoare în format fizic sau completând formularul online de pe site-ul organizației. Nu uita să păstrezi o evidență scrisă a solicitării tale.

2. Explică-ți motivele: Specifică clar de ce crezi că organizația ar trebui să nu îți mai folosească datele într-un anumit mod. Include motive specifice în funcție de situația ta. Cu cât motivele tale sunt mai solide (de exemplu, dacă prelucrarea datelor provoacă prejudicii reputației tale, stres sau pierderi financiare), cu atât sunt mai multe șanse ca solicitarea ta să fie acceptată.

3. Include în solicitarea ta detalii importante: În cererea ta de obiecție, nu uita să incluzi:

  • numele tău și orice nume de utilizator sau detalii relevante care pot ajuta organizația să te identifice mai repede;
  • data solicitării tale, astfel încât organizația să cunoască termenul limită pentru a se conforma;
  • menționează clar motivele obiecției tale și specifică ce operațiuni de prelucrare ai vrea să înceteze, în cazul în care sunt mai multe.

4. Pentru activitățile de marketing direct: Dacă obiecția ta este legată de activitățile de marketing direct, nu trebuie să furnizezi justificări detaliate. Trebuie doar să precizezi că te opui prelucrării datelor tale în acest scop.

5. Solicită confirmarea: Solicită-i organizației să confirme că a primit solicitarea ta. De asemenea, solicită informații despre când intenționează să înceteze prelucrarea datelor tale.

Scopul este să îți exprimi obiecția într-un mod clar, oferind suficiente informații pentru ca organizația să îți înțeleagă și să îți răspundă la preocupări cu promptitudine.

La ce să te aștepți după ce ai trimis o solicitare de încetare a prelucrării datelor

Odată ce organizația primește cererea ta, are la dispoziție o lună pentru a răspunde. Această perioadă poate fi prelungită o singură dată cu maximum două luni, în cazul solicitărilor complexe sau multiple.

Cu excepția cazului în care te opui activităților de marketing direct, operatorul poate alege să îți respingă solicitarea. În astfel de situații, acesta trebuie să-și explice motivele și să ofere un temei legal convingător, aplicabil cazului tău particular. Dacă operatorul îți transmite un răspuns generic, general, ai dreptul să depui o plângere la o autoritate de protecție a datelor din țara ta.

* Dreptul de te opune prelucrării datelor în SUA: Conform CAN-SPAM, ai dreptul să alegi să nu mai primești e-mailuri în scop comercial (publicitar) și nici anumite tipuri de apeluri pe numerele de telefon de acasă sau mobil fără consimțământul expres conform TCPA.

Legea Shine the Light din California le cere companiilor care partajează informații personale în scopuri de marketing direct fie să ofere posibilitatea de a renunța, fie să îți dezvăluie anumite informații despre datele partajate și cui îi sunt partajate. Legile recente privind confidențialitatea aplicate de anumite state, precum CPRA, Virginia CDPA, Colorado Privacy Act, Utah Consumer Privacy Act și Connecticut Privacy Act, îți oferă dreptul de a te opune prelucrării datelor tale personale în scop de publicitate direcționată.

Surse: Comisia Europeană, noyb.eu, Data Protection Laws and Regulations USA 2023

tags


Autor


Bitdefender

The meaning of Bitdefender’s mascot, the Dacian Draco, a symbol that depicts a mythical animal with a wolf’s head and a dragon’s body, is “to watch” and to “guard with a sharp eye.”

Toate articolele

Articole similare

Articole salvate


loader